Tuning optyczny

Nowy lakier
Przemalowanie komara na inny kolor to najlepszy tuning optyczny. Jedyną wadą tego jest oczywiście cena, która u lakiernika może wynosić 100 zł. Przyznam się że takie komary ładnie wyglądają. Kiedyś byłem mechanika motorów. Stał u niego komar z ramą srebrną, błotnikami i bakiem jasnozielonym, cały komar po kapitalnym remoncie. Coś pięknego...

Wyczyszczenie cylindra
Trudnym zadaniem jest oczyszczenie cylindra. Te zadanie jest ważne nie tylko dla wyglądu, ponieważ polepsza chłodzenie cylindra. Mnie udało się to zrobić po remoncie silnika mojego i wujka (stary człowiek, miał cały silnik, rurę i tłumik w oleju z paliwa). Należy użyć środka do mycia silników, po 3 minutach należy zeskrobać grubszy brud długim śrubokrętem, szprychą itp. (można to też wykonać przed użyciem preparatu). Następnie znowu spryskujemy cylinder środkiem i czyścimy zagiętą i naprężoną szmatę wciskamy między żebra i przesuwając szmatę na boki czyścimy cylinder. Gdyby jeszcze był brudny to skrobiemy, spryskujemy i czyścimy. Efekt tego jest niesamowity. Niektórym może się wydawać, że to jest nowy cylinder! Jeżeli silnik nie będzie pluł olejem z wydechu i gaźnika to będzie on długo czysty, tak jak w moim już rok.

Czyszczenie bębnów kół
Bęben hamulca jest wykonany ze stopu aluminium, który pod wpływem czynników atmosferycznych pokrywa się szarym i czasami białym nalotem. Bęben (między szprychami) można wyczyścić na zamontowanym kole używając małej szczotki drucianej. Ja znalazłem we warsztacie taką szczotkę o drutach umieszczonych w polu o wymiarach ok. 20x10 mm, na długim i wąskim trzonku. Czyszczenie polegało na odpowiednim włożeniu szczotki między szprychy i odpowiednich ruchach szczotki. Mając sam bęben (np. przy wymianie felgi) czyszczenie jest łatwiejsze. Można wtedy wypolerować bęben lub pomalować farbą chromową (widziałem - niesamowity efekt - rzuca się w oczy :-)

Polerowanie silnika
Sposób na to wyczytałem w internecie. Ja tego jeszcze nie robiłem. Silnik można wypolerować specjalną pastą polerską (potrzebne tu filc i wiertarka) Wystarczy zamontować na wiertarkę filc i posmarować go pastą polerską lekko ścierną i do roboty. Jeżeli ktoś ma wprawę, to cały silnik potrafi wypolerować w około 2 godziny. Efekt jest wspaniały.

Podświetlenie motoru
Słyszałem, że popularne staje się podświetlenie podwozia neonami lub innymi światłami. Zamiast neonu można zastosować diody LED superjasne o różnych kolorach, a najpopularniejsze do tego są niebieskie. Przy zasilaniu należy uważać bo diody niebieskie są wrażliwe na zbyt wysokie napięcie. Do zasilania prądem stałym 12V stosuję szeregowo połączony rezystor 1kW. Do zasilania prądem zmiennym 6V, jak to jest w komarze zalecam stosowanie rezystorów 750W, ale czasami bardzo wysokie napięcia i w przeciwnym kierunku mogą też być szkodliwe dla diód. Takie superjasne diody świecą w dość wąskim kącie ok. 5-10°. W przypadku większej ilości diód należy pamiętać, że na każdą diodę musi być osobny rezystor. Do poświetlenia trzeba zainstalować wyłącznik, ponieważ takich świetlnych bajerów nie wolno używać w ruchu drogowym (żebyście nie zostali złapani przez naszą kochaną Policję :-)

Ja nie zajmuję się tuningiem wyglądu komara więc więcej rad na ten temat nie napiszę. Jak ktoś chce poprawiać wygląd to tylko tak, aby pierwsza myśl, która przychodzi do głowy brzmiała "ale ładny komar". Nic więcej, ponieważ nie da się zainstalować spojlerów. Więc można poprawić lakier, wyczyścić silnik, założyć chromowany tłumik, lusterka i felgi oraz jakieś podświetlenie pod silnikiem lub na silnik.