Tuning dla lepszego komfortu

Podświetlenie licznika
W nocy jest to denerwujące, gdy nie wie się z jaką prędkością się jedzie. Rozwiązanie tego problemu jest dosyć proste. Potrzebna jest żarówka 2W z oprawką (może być 12V) lub dwie żarówki 1,2W 12V (wciskane, które są używane do lampek kontrolnych w licznikach w samochodach) lub dwie żarówki 6V z oprawką (rowerowe). Żarówkę umieszczamy w miejscu obok licznika w lampie. Jeżeli zastosujemy dwie żarówki, umieszczone po dwóch stronach licznika możemy uzyskać lepszy efekt podświetlenia (brak cienia po drugiej stronie licznika). Żarówki podłączamy do żarówki przedniej pomiędzy włókna świateł mijania i drogowych (tak jak jest oryginalnie podłączona żarówka tylna) lub do włókna światła drogowego (długiego).

Przerobienie zasilania tylnej lampy
Tylna lampa w komarze jest zasilana przez nieużywane włókno żarówki, czyli jest podłączona pod włókna żarówki przedniej. Gdy nastąpi przepalenie włókna żarówki przedniej (np. świateł mijania - krótkich), to przy przełączniku świateł ustawionych na światła długie, to świeci żarówka przednia, przy przełączeniu na światła krótkie, żarówka przednia nie świeci, za to świeci tylna.
Taki system służył do tego, aby żarówka tylna nie ulegała przepaleniu podczas zmiany świateł (jest wtedy napięcie wyższe niż 12V !!!). Możliwe jest przerobienie połączeń w instalacji, aby żarówka była zasilana bezpośrednio. Żarówka tylna musi być wtedy zmieniona na żarówkę 12V, 5W oraz przerabić dla niej kontakty w lampie. Taki system miałem jeszcze przed założeniem instalacji 12V. Po takiej przeróbce należy nadal pamiętać, aby nie przełączać świateł przy max. prędkości ponieważ możliwe jest przepalenie tylnej lub przedniej żarówki. Żarówka przepaliła mi się tylko jeden raz, kiedy jeździłem bez akumlatora (i instalacją 12V). Taki układ był stosowany w starszych modelach komarków i ogarów.
Na początku musicie znać numerację na złączu wtykowym przedniej lampy: patrząc z przodu pojazdu 1- prawa strona, 6- lewa strona. Rozkręcamy przednią lampę. Jeden z zielonych przewodów przyłączonych do żarówki - przewód z wtyku 4 odcinamy przy żarówce i lutujemy do przewodu niebieskiego, przy żarówce (zrobiliśmy masę dla lampy tylnej). Skręcamy lampę. Odłączamy wtyki 2 i 3, przewód z wtyku 3 podłączamy do 2, przewód od przełącznika z złączem na kablu podłączamy do 3 (będzie to wymagało odcinka przewodu ze złączami), a wolny przewód (gdzie oryginalnie był z 2) podłączamy do tego kawałka przewodu ze złączką.
W ten sposób połączyliśmy lampę z przełączkiem świateł i gotowe.zarowkatyl.gif (1283 bytes) Pozostaje nam wymienić żarówkę z tyłu na 12V i zmodyfikować kontakty (żarówka jest dłuższa). Jako że w moim przypadku jeden kontakt był urwany trzeba było   dorobić kontakt z sprężystej blaszki (mocowanie - zagiąć tą blaszkę tak, aby weszła pod oryginalnym kontaktem z nitem). Rysunek obok przedstawia lampę tylną i żarówkę patrząc od dołu z założonym nowym kontaktem.

Zawiasy do skrzynki narzędziowej
Kolejnym głupim pomysłem było nie zrobieniem zawiasów dla pokryw szkrzynek narzędziowych. Denerwujące jest to, że za każdym razem trzeba tą pokrywkę gdzieś położyć, a gdy jest wiatr to może ona nam odlecieć.
zawiasy.gif (1721 bytes)Wykonanie takiego zawiasu polega na wywierceniu wiertłem 2 mm otworu w odległości ok. 3 mm od krawędzi skrzynki narzędziowej wraz z przyłożoną pokrywą i drugiego 5 mm dalej do środka (bez pokrywy). Następnie drut wygięty w kształcie litery U wciskamy w te dwa otwory, z pokrywką, od spodu. Wystające kawałki drutu w skrzynce tylko zaginamy (nie skręcamy). Analogicznie wykonujemy drugi zawias. Rysunek obok pokazuje przekrój przez zawias.
Pokrywka po lewej stronie pojazdu opiera się na dźwigni do odpalania silnika. Dzięki temu unikniemy wypadania części ze skrzynki.