Zapłon elektroniczny w Simsonie

Ponieważ zamieściłem opis naprawy zapłonu elektronicznego na forum www.simsony.net , zamieszczam tylko zdjęcia i krótkie opisy.

Koło magnesowe (8305.2-010). To są wycięcia w nabiegunnikach, które powodują indukowanie się w cewce sterującej (impulsatorze) impulsów zapłonowych.
Inne koło magnesowe. Prawdopodobnie typu 8305.1-010. Prawdopodobnie do silników S-51 6V elektronik. {z książki E.Werner "Jeżdżę motorowerem Simson"}
Koło elektronik nie posiada krzywki na przerywacz. Jej funkcję zastępują wycięcia w nabiegunnikach i czujnik indukcyjny.
Wygląd podstawy (8305.2-100) z cewkami po zdjęciu koła magnesowego. Lewa cewka zasila moduł elektroniczny zapłonu. Górna cewka zasila światło hamowania i ładuje akumulator (12V 21W). Prawa cewka zasila reflektor przedni (12V 42W Bilux).
Impulsator wbudowany na stałe w podstawę. Podczas obracania się koła magnesowego jedno lub dwa zakończenia rdzenia cewki natrafiają na wycięcia w nabiegunnikach. Zmiana odległości od źródła pola magnetycznego jednego z dwóch końców rdzenia powoduje powstanie w cewce impulsu napięcia.
Znaki kontrolne do ustawiania zapłonu. W ustawianiu statycznym należy skojarzyć elementy regulacyjne. W ustawianiu dynamicznym, w świetle stroboskopu kreska na magnecie musi być w lini prostej między oznaczeniem na karterze a osią wału korbowego. Oznaczenie na podstawie zapłonu niezawsze jest wykonywane. W iskrownikach klasycznych jest wykonywane dla uzyskiwania prawidłowej energii iskry oraz łatwiejszej regulacji przerywacza. {z książki E.Werner "Jeżdżę motorowerem Simson"}
Słabo widoczne, ustawienie zapłonu statycznie. Widoczna jest również kreska na karterze oznaczająca prawidłowe wyprzedzenie zapłonu
Prawidłowe ustawienie zapłonu widziane w świetle stroboskopu. Kreska wyrysowana na kole magnesowym została pomalowana na biało aby była lepiej widoczna w świetle stroboskopu. Widziane na zdjęciu przesunięcie to tylko złudzenie optyczne - w rzeczywistości koło magnesowe jest dokładnie ustawione względem kreski na magnecie (koło magnesowe jest umieszczone głębiej niż ścianka kartera).

Silnik musi mieć w tym czasię prędkość obrotową równą 3000 obr/min.

Nieprawidłowe ustawienie zapłonu widziane w świetle stroboskopu. Należy poluzować łapki trzymające podstawę cewek i przesunąć ją o widoczny kąt przesunięcia od znacznika, Następnie należy dokręcić podstawę i uruchomić silnik dla sprawdzenia poprawności.
Wygląd oryginalnego modułu zapłonowego (8309.12) zainstalowanego w Simsonie SR50 CE. Widoczna jest regulacja "obrotów eksploatacyjnych" Na module są napisane oznaczenia i kolory przewodów.
Widoczny na pierwszym planie ciemnobrązowy przewód oraz wtyczki na dalszym planie to moja przeróbka na zasilanie tylnej lampy z akumulatora.
Wygląd samego modułu. Jest on dwa razy niższy niż moduły stosowane jako części zamienne.
Części różniące się między sobą
{z książki "Z motorem na ty Simson SR50-SR80 SR50/1-SR80/1 katalog częœci}
Uwagi
EMZA 8384.6 - 12 V 42/21 W - Bilux SLEZ 8305.2
EMZA 8384.6/1 - 12 V 42/21 W - Halogen SLEZ 8305.2/1
EMZA 8384.6/3 - 12 V 42/21 W - Halogen SLEZ 8305.2/3 Halogen
Koło magnesowe elektronik 8305.1-010  
Koło magnesowe elektronik 8305.2-010  
Podstawa z nadajnikiem 8305.2-100 12V 42/21W
Podstawa z nadajnikiem 8305.2/1-100 12V 42/21W Halogen
Podstawa z nadajnikiem 8305.1-140/1  
Cewka 8307.12-120/1 12V 42W Halogen
Cewka 8305.2-120/1 12V 42W
Moduł zapłonu 8309.12  
Moduł zapłonu 8309.12/1