Moduł ładowania i kierunkowskazów w Simsonie

W simsonie zastosowano elektroniczny regulator napięcia, który jest w obwodzie wyjściowym prądnicy. Moduł ten jednak dość łatwo się psuje.

Wygląd zewnętrzny

Informacja dla elektroników: Układ regulacji napięcia jest wykonany na komparatorze (który w zależności od napięcia wejściowego i wyjściowego reguluje opóźnienie czasowe impulsu wyzwalającego czyli reguluje fazowo) i steruje on tyrystorem. Obok układu regulacyjnego znajduje się jeszcze przerywacz kierunkowskazów, który jest wykonany na układzie scalonym typu U2043B lub na trzech tranzystorach
Przyczyną uszkodzeń jest zbyt wysokie napięcie na wyjściu układu, w chwili wyłączenia stacyjki i nieprawidłowej pracy regulatora. Powoduje to zniszczenie układu scalonego ładowania oraz kondensatora filtrującego wyjście (220mF/25V). W kostce na zdjęciu układ scalony "wystrzelił" - nie znam jego oryginalnego typu.

Zasada działania jest skomplikowana - nawet doświadczony elektronik może mieć z tym kłopot. W celu naprawy trzeba wymienić układ scalony od ładowania (jak ma oznaczenia - to na taki sam). Widziałem w nowym module że jest to LM393 - jest to komparator. Może być spalona dioda zenera 8.2V (przyłączona do rezystora nastawczego). Uszkodzenie tyrystora (na radiatorze) jest rzadko spotykane - zamiennik to TIC106. W układach przerywacza kierunkowskazów z układem U2043B uszkodzeniu ulega rezystor 100W. Po wymianie części może taki moduł działać całkiem inaczej. Potrzeba wtedy wyregulowania napięcia wyjściowego wraz z sprawdzaniem prądu ładowania. Może stabilizować i dawać mały prąd albo nie stabilizować a dawać "pełne" napięcie i prąd. Lecz jednak lepiej nie ruszać rezystora regulacyjnego.

W przypadku ORYGINALNEGO układu ładowania (oznaczenia TGL itp.) znajduje się układ scalony o 6 końcówkach oznaczony TA 761 lub o innych literach ale tych samych cyfrach. Jest to układ, który produkowany był w DDR i nie ma zamiennika. Ze szkoły wyszarpałem takie dwa - jeden wlutowałem do układu kolegi ale nie mam układu od kierunków - E310D. Jak ktoś potrzebuje układ 761 to mogę go dać.

Podam wam sposób sprawdzenia, czy ładuje. Między +akumlatora a przewód +akumlatora trzeba podłączyć żarówkę 20W (ja używam halogena 20W). Po odpaleniu silnika i lekkim przygazowaniu żarówka powinna się żażyć. Przy mocnym przygazowaniu żarówka powinna utrzymać jasność świecenia. Nie powinna świecić bardzo silnym światłem ponieważ oznacza to brak stabilizacji napięcia - do alumlatora dopływa zbyt wysoki prąd, który powoduje jego szybkie zniszczenie.

Wskazówki eksploatacyjne:
- nigdy nie gasić silnika przy maksymalnych jego obrotach,
- nie jeździć bez akumlatora,
- jeśli akumlator zostanie rozładowany to bezzwłocznie trzeba go naładować, w przeciwnym razie utraci on pojemność lub zostanie uszkodzony (nie da się naładować),
- zwrócić uwagę na gaśnięcie lampki luzu przy gaszeniu silnika. Chwilowe świecenie lampki przy wyłączonej stacyjce oznacza prawidłowe działanie układu. Jeśli nie świeci, to może być sprawny i nie (trzeba sprawdzić). Błyśnięcie lampki może oznaczać złe działanie układu (brak stabilizacji) i moduł trzeba sprawdzić.

Jak "obejść" układ? Leśli nie macie modułu (lub się zepsuł) można ładowanie podłączyć bezpośrednio - przewód zielony podłączyć z czarnym. Należy wtedy pamiętać, że niszczy to akumlator oraz gasić przy minimalnych obrotach silnika. Do tego należy podłączyć bimetalowy przerywacz kierunkowskazów - do L przyłączyć przewód biały, a do + te dwa przewody połączone razem. Przewód masowy (brązowy pozostaje niepodłączony).

Dla informacji taka kostka (Elba) kosztuje teraz ok. 45zł, a kiedyś kosztowała 80zł.

Wygląd elektroniki Wygląd elektroniki kostki po naprawie. Układ scalony od ładowania (czarna kostka po prawej stronie) jest umieszczony na podstawce - dzięki temu można go wymieniać bez użycia lutownicy. Wymienione są też oba kondensatory (niebieski i zielony), ponieważ były "napuchnięte".