Mocne hamulce w komarze

Jak wiadomo, hamulce są bardzo ważnym elementem pojazdu ze względu na bezpieczeństwo. Hamulce w komarach są bębnowe, dość słabe i szybko się zużywają szczęki. Czasami jednak okazuje się, że po wymianie szczęk hamulce nie stają się bardzo dobre. Dlatego przy wymianie szczęk warto zwrócić szczególną uwagę na stan wszystkich elementów i prawidłowe złożenie.
Podczas używania mojego ogiera miałem kłopoty z przednim hamulcem - wiadomo, że nie może być bardzo ostry, ale był słabszy niż nożny w starym rowerze "składaku". Po wielu próbach zrozumiałem jak należy naprawić hamulce... Niżej opiszę poszczególne punkty wymiany szczęk hamulcowych.

  1. Zdejmujemy koło. W przypadku przedniego koła trzeba wykręcić nakrętki i podkładki mocujące koło, zdjąć ślimak napędu licznika i wykręcić linkę hamulca i ją odłączyć. Następnie odkręcamy nakrętki trzymające płytkę z szczękami (wykręcamy nakrętkę tylko z jednej strony) i delikatnie wyjąć płytkę, aby nie pogubić podkładek wewnątrz bębna.
  2. Sprawdzamy stan szczęk hamulcowych. Jeżeli są nitowane, to należy wymienić je gdy będą już obcierać nity lub zostanie mało materiału. Poza tym, należy je wymienić gdy okładzina będzie luźna lub zaolejona..
  3. Sprawdzamy stan bębna - sprawdzamy czystym palcem, czy powierzchnia jest równa. Jeżeli jest bardzo nierówna, to będzie stykać się tylko pewna część okładziny i przez to hamulce będą słabe. W samochodach w tym wypadku daje się bębny do przetoczenia. W komarze tak się nie da zrobić. Można przeszlifować bęben papierem ściernym, ale może stać się wówczas owalny i hamulec będzie przerywał.
  4. Wymieniamy szczęki. Przy wymianie trzeba się posiłować, ponieważ są bardzo silne sprężyny. Przed założeniem należy przesmarować rozpieracz i pręt ustalający. Gdy zdarzył się przypadek zacinania się hamulca (dźwigni) należy wyjąć rozpieracz i przesmarować.
    Przy tym punkcie zalecam przed założeniem dokładne sprawdzenie powierzchni okładzin. W moim przypadku okazało się, że kupiłem szczęki, które mają krzywą powierzchnię okładzin i hamowało tylko w pięciu punktach. Takie szczęki należy dać do reklamacji, albo we własnym zakresie usunąć wszystkie zadziory pilnikiem.
  5. Składamy koło. Wkładamy płytkę ze szczękami i skręcamy jednocześnie naciskając na dźwignię hamulca. Wówczas szczęki ustawią się prawidłowo w bębnu. Skręcamy mocno koło i wkładamy do komara i przykręcamy. Można teraz sprawdzić siłę hamowania poprzez pchanie pojazdu, ale nie jest to najlepsza metoda.
    Porada: Pręt powinien jednakowo wystawać po obu stronach koła, w przeciwnym wypadku w nakrętce po stronie mniejszego wysunięcia może zniszczyć się gwint. Jeżeli po skręceniu amortyzator staje się sztywny, to należy na pręcie wstawić podkładki pomiędzy widełki, tak aby nie skliszczały się podczas przykręcania.
  6. Okładziny muszą się dotrzeć - oznacza to, że będą one dobrze hamować po pewnym czasie. Docieranie będzie dłuższe, gdy bęben ma duże rysy na swojej powierzchni. Aby przyśpieszyć docieranie można zjeżdżać ze stromej górki na luzie i lekko wciskać hamulec.

Hamulec w moim ogierze docierałem poprzez silne hamowanie przednim hamulcem (pomagałem tylnym gdy za słabo hamowały). Po dotarciu, hamulec stał się mocny, że czasami jadąc po szosie pokrytej nieco piaskiem koło się blokowało, oraz blokowało się na ziemi, a nawet betonie dając pisk i pozostawiając ślad. Przed docieraniem, wciskając silnie dźwignię na postoju, słychać było trzeszczenie wewnątrz bębna spowodowany nierównomiernymi okładzinami. Po dotarciu, przy wciskaniu hamulca słychać było tylko jedno "stuknięcie", czyli okładziny dolegały równomiernie. Po docieraniu, oczywiście luz dźwigni hamulca zwiększył się.

Gdy hamulce są "podciągnięte" na maxa:

W przypadku stosowania szczęk z okładzinami klejonymi, po zużyciu szczęk i makszymalnym podciągnięciu hamulców pozostaje jeszcze dużo materiału ciernego, którego można byłoby użyć. Aby umożliwić dalsze używanie szczęk trzeba wstawić blaszkę pomiędzy rozpieracz a szczękę. Najlepszy sposób wykonania, z jakim się spotkałem, to dwie blaszki 1 mm, z jednej strony zagięte (długość zagięcia 5 mm). Pokazuje to rysunek poniżej