Wskazówki dot. eksploatacji komarka

Wskazówki opisane poniżej może nie są moim własnym pomysłem, ale często mogą się przydać.

Ważne informacje

Mieszanka paliwo-olej
Ilość oleju, któr miesza się z paliwem oblicza się wg. wzoru:
  ilość oleju[litry] = ilość paliwa[litry] / 30
w okresie docierania:
  ilość oleju[litry] = ilość paliwa[litry] / 25

Dla uproszczenia, do 1l paliwa należy wlać 33ml oleju.
Często z zasady wlewa się nieco więcej oleju - "by było dobre smarowanie". W zasadzie to jest błędne spostrzeżenie, ponieważ większa ilość oleju to nie tylko zwiększenia dymienia silnika, ale i również powstawanie większej ilości nagaru oraz zwiększenie ryzyka mostkowania elektrod świecy. Stosowanie wysokiej klasy oleju do silnika Rometa mija się z celem, biorąc pod uwagę stosunek 1:33. Mając wał korbowy z łożyskiem igiełkowym na główce korbowodu stosunek ten można zmniejszyć do 1:50, oczywiście przy zastosowaniu oleju klasy API TC

Czy jest olej w skrzyni biegów?
Brak oleju w skrzyni biegów można sprawdzić poprzez wciśnięcie dzwigni sprzęgła i naciśnięcie dźwigni rozrusznika przy zimnym silniku. Jeżeli słychać, że ruch wałków od razu przestaje to znaczy że jest olej, gdy go niema to wałki wewnątrz zatrzymują się po pewnym czasie. Kiedyś krótko jeździłem bez oleju (było chyba ok. 100 ml). Po nalaniu stwierdziłem lepsze działanie sprzęgła i jakby większą moc.

Czy tarcze sprzęgła są zużyte?
Jeżeli ustawimy prawidłowy luz sprzęgła i nie można wcisnąć dźwigni do końca oznacza to zużycie tarcz sprzęgła. Pod wpływem zużycia tarcz zmniejsza się również luz dźwigni sprzęgła.

Częste usterki w komarkach

Nie można zapalić silnika...
Najgorsze co może być dla użytkownika jest to, że nie można uruchomić silnik. Kiedyś miałem trudności z odpaleniem komara, gdy był zimny, lub jeszcze ciepły - słychać było jedno "przepalenie", a później kompletnie nie dało się uruchomić silnika. Powodem może być zużyta świeca lub jej mostkowanie. Jeśli jest ona nowa, to zmniejszamy przerwę na 0,4 mm. Układ zapłonowy w Romecie ma słabą energię iskry, stąd problemy ze świecami. Ta sama świeca, która nie pracuje w Romecie, prawie na 100% będzie pracować normalnie w silnikach z zapłonem elektronicznym CDI, np. w Simsonie lub skuterach.
Jeśli nie ma iskry na świecy, a regulacja zapłonu nic nie zmienia, to trzeba sprawdzić, czy przerywacz nie ma przebicia (zwarcia) na masę. Zaoszczędzi to pieniądze przed wymianą cewki i przewodu (po zdawaniu na kartę tak mi się stało, wymieniłem cały zapłon, a okazało się, że to przerywacz...)

Spadanie łańcucha
Jeżeli zdarzyło się coś takiego, to sprawdzamy jak prosto przykręcone jest tylne koło. Odległość felgi od wahacza powinna być jednakowa po obu stronach koła. Można obserwować łańcuch i zębatkę na kole. Muszą znajdować się w linii prostej, inaczej łańcuch będzie spadał z zębatki tylnej.
Komarki mają to do siebie, że po naciągnięciu łańcucha zwiększa się jego luz. Często silniki "wyginają się" na mocowaniu w lewą stronę.

Inne

Sztywny przedni amortyzator
Duża sztywność przedniego amortyzatora może być spowodowana zmniejszeniem rozstawu widełek przez przykręcone koło. "Zmiękczenie" zawieszenia można wtedy odczuć po poluzowaniu koła. Wkładamy podkładki między kołem a widełkami na pręcie mocowania koła. Podkładki nie powinny zmniejszyć rozstawu widełek przy przykręcaniu koła. Jeżeli to dużo nie pomogło, to należy przeprowadzić konserwację teleskopu według instrukcji obsługi.
Nie polecam ustawienia amortyzatora, aby był jak najmiększy, ponieważ podczas jazdy po dziurach koło "odbija" się od nawierzchni pogarszając komfort jazdy, a w szczególności (w samochodach) przedłuża drogę hamowania (naprawdę!!!).

Rdzewienie powierzchni chromowanych
Gdy zaczynają rdzewieć elementy chromowane, to czyścimy powierzchnię szmatką zwilżoną olejem. Trochę zmniejszy się widok rdzy i zabezpieczy przed rozprzestrzenieniem korozji. Czyścimy ponownie co 1-3 miesiące, gdyż olej może zwiększyć korozję. Można też posłużyć się odpowiednimi preparatami do ochrony powłok chromowanych

Wyłączanie się biegów podczas jazdy
Zmieniacz biegów łatwo się zużywa i dostaje luzów na dźwigienkach. Może to powodować wyłączanie biegu podczas jazdy. Można wtedy podtrzymywać nogą dźwignię zmiany biegów. Cały zmieniacz kosztuje ok. 40zł, a dźwigienki ok. 20zł. Ja też mam luzy, ale jakoś go sklepałem i są one mniejsze. Inną przyczyną wyłączania biegu jest złe ustawienie wodzika. Wtedy też może gasnąć silnik przy silnym wciśnięciu I biegu oraz pozostanie na biegu przy przełączeniu na luz. Regulację ustawienia biegów należy wykonać wg. instrukcji obsługi. Przy dużych luzach zmieniacza biegów regulacja może nie dać właściwych wyników i wtedy trzeba ustawiać doświadczalnie.

Wyskakiwanie kulki zmieniacza biegów
Kulka może wypadać gdy zmieniacz biegów jest bardzo zużyty (odgina się płytka z wycięciami). Gdy nie zdecydujemy się na wymianę zmieniacza (który kosztuje 40 zł), to należy włożyć z powrotem kulkę i delikatnie założyć pokrywę, przesunąć ją do góry i mocno dokręcić.

Ostatnia aktualizacja: wto, 6 mar 2012, 19:57:37