Obrotomierz do silnika Diesla

Pewną niedogodnością jest brak obrotomierza w samochodach ze silnikiem Diesla. W nowych samochodach są obrotomierze w wersjach ze silnikiem wysokoprężnym. Jako czujnik w silnikach benzynowych jest przerywacz zapłonu, natomiast w silnikach Diesla czujnikiem jest alternator.

Schemat obrotomierza
Rysunek płytki drukowanej

Przedstawiony układ znalazłem w gazecie "Elektronika dla wszystkich" nr 1/2003. Do punktu "A" należy przyłączyć jedną z faz alternatora (w przypadku alternatora Bosch trzeba rozebrać alternator aby dostać się do końcówki fazy). Ponieważ napięcie przemienne ma częstotliwość zależną od obrotów silnika, jest to miejsce z którego można mierzyć obroty silnika. Do wykonania obrotomierza potrzebny jest specjalny ustrój pomiarowy, jaki stosowany jest w obrotomierzach. Więc należy zdobyć obrotomierz z liczników z wersji benzynowej lub zewnętrzny obrotomierz.

Do wykonania obrotomierza w Golfie I potrzebny jest drugi zestaw liczników z obrotomierzem (od wersji ze silnikiem benzynowym).
Elementy zostały zmienione, ponieważ wskaźnik obrotomierza ma inne parametry (I=8,6 mA i U=1,15V pełna skala, R=143W). Rezystor R9 ma wartość 470W, R10 ma wartość 100W, kondensator C6 ma wartość 22mF. Zastosowanie mniejszych rezystorów do tego wskaźnika jest niewskazane z powodu zakłócania odbioru radiowego, gdy wartość regulacji potencjometrem zostanie zmniejszona powodując generowanie impulsów prądu zasilającego wskaźnik. Jako układ US1 zastosowałem TL072. Diody zastąpiłem diodami oferowanymi przez sklep. Połączenia z folią wykonałem w postaci śrub M3 przylutowanych do płytki i nakrętek ustalających odległość.
Wykonując przy okazji białe tarcze należy również wydrukować zmienioną tarczę obrotomierza do Diesla, ponieważ silnik ma ograniczoną prędkość max na 5300-5400 obr/min (Turbodiesel 5050-5150 obr/min). Obroty biegu jałowego wynoszą 800-850 obr/min. Dla informacji, silnik osiąga max moment obrotowy przy 2300 obr/min, a max moc przy 4800 obr/min.
Obrotomierz należy początkowo wyskalować - przy max. obrotach powinien wskazywać trochę mniej niż 5.5 tys. Uwaga niektóre alternatory (tak jak u mnie) przy maksymalych obrotach przestają ładować i wówczas obrotomierz przestaje działać. Przy braku ładowania obrotomierz nie działa, ponieważ nie daje sygnału.

Licznik benzynowy Licznik Diesel
3 Temp TANK
4 Kl. 1 TEMP
5 Tank KL. 1

Przerobienie liczników jest dość skomplikowane. W licznikach benzynowych nie ma diody od świec żarowych, więc trzeba przylutować diodę, rezystor, połączenie do foli oraz wywiercić otwór na diodę. Plastikową płytkę z ikonami należy przełożyć od Diesla, aby była ikona podgrzewacza. Kostka połączeniowa też się różni. Różnicę pokazuje tabelka obok. Trzeba rozebrać kostkę i pozmieniać kable. Po złożeniu liczników trzeba założyć dodatkowy przewód - faza z końcówką oczkową i przyłączyć do obrotomierza. Warto również wywiercić otwór w obudowie liczników, aby mieć dostęp do potencjometru w przypadku zmiany ustawienia.

Zmienione liczniki wyglądają o wiele lepiej niż liczniki przeznaczone do Diesla z białymi tarczami. Oto wygląd obrotomierza z białą tarczą:

Liczniki w moim wozie
Obrotomierz (skala 7)

W podobny sposób można założyć obrotomierz do Golfa II, z tym, że w obrotomierzu jest wskaźnik oraz koszt będzie większy